Anders kijken naar afval: als een waardevolle grondstof, in plaats van een last.
Anders doen denken over afval: leerkrachten, leerlingen, lokale besturen, ondernemers, verenigen, …
Hoe doen we dat?
Iedereen kan helpen om restmaterialen te verzamelen. We focussen op plaaster, koffiegruis, papier, gebakken klei en andere resten uit artistieke processen. Belangrijk: het moeten natuurlijke materialen zijn.
Daarna start het onderzoek. We creëren nieuwe materialen en verzamelen geslaagde recepten.
Leerlingen en leerkrachten gaan aan de slag met de nieuwe grondstoffen. Zo ontstaan unieke kunstwerken met circulaire materialen. We delen en tonen de resultaten. Dat is hét doel van deze campagne!
Wat staat er op de agenda?
Najaar 2023: start met growfunding campagne
Schooljaar 2023-2024: Onderzoek, experiment en creatie
Oktober 2024: Expo … en daarna: blijven hergebruiken!
Hoe creëren we nieuwe kunstwerken?
LINEAIR ONTWERP
Werk waarvan de grondstoffen en materialen niet scheidbaar zijn.
Werk gemonteerd met lijmen.
Gesso‘s, inkt en verf op basis van synthetische grondstoffen, zoals pva, acryl, polyesther, kunsthars.
In de lineaire economie is de aarde een onuitputtelijke bron van grondstoffen om te gebruiken. Uiteindelijk belanden grondstoffen en producten op de vuilnisbelt of in de verbrandingsoven. Waarmee alle waarde verloren is.
CIRCULAIR ONTWERP
Werk gemonteerd met lijmen, gesso‘s, inkt en verf op basis van natuurlijke grondstoffen, zoals melk, zetmeel, hars, eiwit.
Mixed media werk waar de grondstoffen en materialen scheidbaar en herbruikbaar zijn.
Werk bestaande uit een materiaal dat herbruikbaar is.
Grondstoffen die worden gebruikt worden in eindeloze cycli van hergebruik en recyclen. Zo gaat de waarde ‘nooit’ verloren: “De waarde van grondstoffen en producten worden zo lang mogelijk zo hoog mogelijk gehouden”.
BIO-AFBREEKBAAR ONTWERP Werk dat volledig bestaat uit natuurlijke grondstoffen en compsteerbaar en/of bio-afbreekbaar is.
Deze nieuwe grondstof is bruikbaar voor alle opties (schilderkunst, grafiek, beeldhouwen, …)